4 Tips voor een succesvolle salarisonderhandeling

Het begin van een nieuwe baan legt de basis van een fijne samenwerking tussen organisatie en het nieuwe personeel. Onderhandelen over het loon is een normale gang van zaken, maar niet ieder voelt zich hier prettig bij. Dit geldt zowel voor de sollicitant met mogelijke zenuwen, maar ook des te meer voor u als werkgever. Er staat uiteraard enige druk om te voorkomen dat het besproken maandsalaris de pan uit reist, maar ook ligt er het gevaar dat de sollicitant alsnog afketst op het aanbod. Wij praatten met één van de grooste specialisten in werk en uitzenden om u hierbij te ondersteunen. Om het proces makkelijker te laten verlopen, volgen hieronder enkele tips.

Goede voorbereiding

Een goed doordacht plan vergroot de kans op succesvolle salarisonderhandelingen. Dit geldt voor zowel de organisatie als voor de sollicitant. Een goede voorbeiding voorkomt dat afspraken niet waargemaakt kunnen worden. Denk tevoren na over welk salaris geboden kan worden, welke boven- en ondergrens u wilt hanteren en van welke secundaire of tertiaire arbeidsvoorwaarden er sprake is. Vergeet ook niet eventuele verplichtingen vanuit een cao helder te hebben.

De juiste toon

Er zijn niet voor niets boeken volgeschreven over communicatie: iedereen uit zich op andere wijze. Afhankelijk van uw branche, zullen veel sollicitanten direct blijken in te stemmen met uw voorstel, terwijl een ander tijdens het gesprek het onderste uit de kans hoopt te onderhandelen. Probeer daarom tevoren een inschatting te maken in de stijl en wensen van de nieuwe werknemer. Zo kunt u de toon van het gesprek richting geven. Een high potential die goed in de markt ligt, zal bijvoorbeeld sneller de confrontatie opzoeken.

Onderbouw het bod

Maak duidelijk waar uw bod op gebaseerd is. Nee, u hoeft niet direct inzage te geven in de jaarcijfers, maar begrip voor het aanbod is van belang. Door enkele argumenten te geven en voordelen te benadrukken, wordt het bod een stuk aannemelijker. Eindig met de meest positieve aspecten: zoals de optie om opleidingen te volgen of een onverwacht hoog aantal vakantiedagen.

Een snelle afhandeling

Zodra het eind van het gesprek lijkt te naderen, moet direct actie ondernomen worden. Waarom de haast? Het niet overeenstemmen van duidelijke afspraken, of door keuzes in de lucht laten hangen, kan zorgen dat er verwarring ontstaat. Wanneer dit besluit te ver wordt uitgesteld, liggen de afspraken niet meer vers in het geheugen. Hak samen de knopen door en stel dit op in een arbeidscontract. Zo wordt voorkomen dat de twijfel bij een sollicitant toeslaat en zij alsnog bij een andere werkgever aan de slag gaan. Nee, dit is geen vrije kaart om elkaar onder druk te zetten. Uiteindelijk moet u beiden met elkaar in zee en tevreden zijn over het salaris en de overige arbeidsvoorwaarden.

Plaats een reactie